لاو سینما : سینمای ایران و جهان

این هیچ دستاورد مثبتی برای حوزه فرهنگ و هنر ما به ارمغان نخواهد آورد.

آخرين به روز رساني : یکشنبه 30 اردیبهشت 1397


کل مطلب : 4402 مطلب / کل بازديد : 633,0681
تبليغات

تبليغات
خرید بلیت به وقت شام
خريد بليت فراری
خرید بلیت لاتاری
خرید بلیت لونه زنبور
خرید بلیت مادر
خرید بلیت خرگیوش





موضوع : سینمای ایران
کد مطلب : 4412
تاريخ انتشار : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 19:35

به طور کلی جشنواره‌ها در دنیا ایستگاه و فرصتی برای ارزیابی و سنجش مسیر آمده و طراحی مسیر آینده است و از این جهت توقع بر آن بود تا جشنواره فیلم فجر به انگیزه نمایش دستاوردهای سالانه سینما، سمت‌دهی به رونق تولید فیلم در کشور و سوق دادن سینما در کنار ارزش‌های جامعه به سوی ایجاد سینمای نوین و ملی کشور و همچنین راهگشایی برای حضور سینماگران انقلابی و اساسا نسل انقلاب و حضور جهانی سینمای جمهوری اسلامی شکل گیرد و مسیر خود را روشن سازد و این مهم تا سال‌ها به رغم کمبودها و افت و خیزها به عنوان مطالبه عمومی دنبال می‌شد. اما مع الاسف در سال‌های اخیر به دلیل شدت گرفتن نگاه‌ها و برخوردهای سیاسی در فضای سینما، عملکردهای گروه‌هایی از سینماگران شکل سیاسی به خود گرفت و از نگرش فرهنگی دور شد. جهت گیری و رویکرد جشنواره جهانی فیلم فجر مشخص نیست و رویکرد جشنواره جهانی فیلم فجر همواره بر اساس سلیقه مدیران مختلف انتخاب میشود و جهان‌بینی و نگاه مشخصی بر آن حاکم نیست. به جای آنکه جشنواره اشاعه دهنده جهان‌بینی توحیدی و الهی باشد تحت تأثیر نفوذ و سیطره محتوای سینمای هالیوودی و تکنیک سینمای فرانسه اداره می‌شود.

امسال جشنواره جهانی فیلم فجر سی‌وششم در حالی چهارمین تجربه خود در فرمت جدید را سپری نمود که بدون آنکه فیلمی جریان‌ساز و قدرتمند در حوزه تأثیرگذاری فرهنگی اجتماعی نمایش داده شود و بدون آنکه نشانی از مدیریت فرهنگی هوشمند، انقلابی، معادباورانه و دارای پشتوانه‌های تئوریک قوی و حافظ حقوق فرهنگی مردم دیده شود. جشنواره‌ای که فاقد اهداف، فلسفه جهان بینی خاص خود باشد، بی هویت، فرمایشی و سفارشی به راه خود ادامه می‌دهد و این هیچ دستاورد مثبتی برای حوزه فرهنگ و هنر ما به ارمغان نخواهد آورد.

 

مطالب مرتبط
مطلب زنده
پربازديد