لاو سینما : سینمای ایران و جهان

اما بدون شک اوج درخشش فیلم اولی ها و کارگردانان جوان سینمای ایران به سال 94 و سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بازمی‌گردد.

آخرين به روز رساني : جمعه 30 شهریور 1397


کل مطلب : 4529 مطلب / کل بازديد : 610,4461
تبليغات

خرید بلیت شعله ور
خرید بلیت یک کیلو و بیست و یک گرم
خريد بليت چراغ های ناتمام
خرید بلیت داش آکل
خرید بلیت تنگه ابوقریب
خرید بلیت پشت دیوار سکوت
خرید بلیت خرگیوش





موضوع : سینمای ایران
کد مطلب : 4262
تاريخ انتشار : یکشنبه 01 بهمن 1396 - 21:0

سال‌هاست که نام ماه بهمن در کشور با جشنواره های فرهنگی و هنری چون موسیقی، تئاتر، تجسمی و فیلم در هم تنیده است.
امسال نیز هر چند برخی جشنواره‌ها از کمی زودتر یعنی دی ماه فعالیت خود را شروع کرده‌اند اما مهمترین رویداد هنری سال یعنی جشنواره فیلم فجر به سان ادوار گذشته از 12 بهمن، یعنی تا چند روز آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا فیلم سازان پیشکسوت در کنار جوانان آثار خود را به رقابت بگذارند.
شاید مهمترین اتفاق چند سال اخیر برگزاری جشنواره فیلم فجر درخشش کارگردانان جوان و بعضاً فیلم اولی یا دومی‌ها باشد که مهمترین جوایز را در دوره‌های اخیر به خود اختصاص داده‌اند به شکلی که تصمیم‌گیران این حوزه را بر آن داشت که بخش فیلم اولی‌ها که پیش‌تر به صورت جداگانه داوری می‌شد را یکی کنند.
درخشش کارگردانان جوان در جشنواره فیلم فجر به نوعی با فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی در سال 91 آغاز شد که توانست جوایز بسیاری را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند. در ادامه و در سال 92 فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی برادران محمودی تقریباً تمامی جوایز جشن خانه سینما را از آن خود کرد. سال 93 نیز نوبت به برادران جلیلوند رسید تا با فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» علاوه بر موفقیت در جشنواره فجر نظر فستیوال معتبری چون ونیز را هم به خود جلب کند.
تا این دوره فیلم های که به آنها اشاره شد هرچند آثار با کیفیتی بودند اما تنها در بخش نوعی نگاه (فیلم اولی ها) حضور داشتند و همچنان طبق قانون جشنواره آثار کارگردانان فیلم اول و دوم نمی توانست در بخش سودای سیمرغ رقابت کند.
اما بدون شک اوج درخشش فیلم اولی ها و کارگردانان جوان سینمای ایران به سال 94 و سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بازمی‌گردد. 
در این دوره از جشنواره با توجه به حضور فیلم اولی‌های با کیفیت برای اولین بار تصمیم بر این شد چند فیلم اولی در کنار آثار کارگردان پیشکسوت در بخش سودای سیمرغ رقابت کنند که دو فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی و «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان هر کدام به ترتیب با 10 و هشت نامزدی در جشنواره تمامی جوایز مهم جشنواره را درو کردند.
در سی و پنجمین دوره جشنواره نیز با توجه به موفقیت فیلم اولی ها، بخش نوعی نگاه (فیلم اولی ها) به طور کُل از جشنواره حذف و تمامی آثار در بخش سودای سیمرغ به رقابت پرداختند. 
در این دوره از جشنواره نیز به نوعی سه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» دومین ساخته وحید جلیلوند و «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان پدیده های جشنواره لقب گرفتند تا سنت ترکیب فیلم های اول و دوم با آثار با تجربه در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال نیز تدام داشته باشد.
حالا امسال و برای دومین سال پیاپی فیلم‌های کارگردان اول در کنار پیشکسوتان رقابت خواهند کرد و سه فیلم «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی، «خجالت نکش» ساخته رضا مقصودی و «امیر» کارگردانی نیما اقلیما فیلم اولی‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند.

** خجالت نکش
فیلم «خجالت نکش» یکی از سه فیلم اولی حاضر در جشنواره فجر، اثری کمدی با کنایه های سیاسی است که از بازیگران طنز تلویزیونی استفاده کرده است.
رضا مقصودی کارگردان این فیلم که عمده شهرت خود را از فیلمنامه نویسی کسب کرده، در کارنامه خود نگارش فیلمنامه آثار سینمایی چون «من سالوادور نیستم»، «اخلاقتو خوب کن»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «زخم زیتون»، «شیدا»، «مهر مادری» و «لیلی با من است» را برعهده داشته است.
این فیلم زندگی زن و شوهر مُسنی را به تصویر می کشد که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میانسالی بچه دار می شوند. در ادامه فیلم، بارداری زن باعث به دردسر انداختن آنان و ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود. روایت داستان فیلم در قالب طنز اجتماعی قرار می‌گیرد و در واقع، فیلم کمی جدی، کمی شوخی است.
حالا باید منتظر ماند و دید فیلمنامه نویسی که در آثار پیشین خود ثابت کرده طنز را خوب می‌شناسد می‌تواند با اولین اثر خود در مقام کارگردان، تماشاگران سختگیر جشنواره فیلم فجر را راضی کند.
احمد مهران‌فر، شبنم مقدمی، لیندا کیانی، شهره سلطانی و الناز حبیبی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. 

** مصادره
فیلم «مصادره» اولین تجربه کارگردانی بلند سینمایی مهران احمدی است که به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی، با فیلمنامه ای از علی فرقانی تولید شده است.
احمدی که در جشنواره فجر نتیجه تجربه نخستین کارگردانی خود را خواهد دید، بیشتر در میان مخاطبان به عنوان بازیگر شناخته شده است.
او بازیگری در سینما را با فیلم «آدم» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی آغاز کرد و در فیلم «بیست» کاهانی مورد توجه قرار گرفت. 
همکاری احمدی با کاهانی به هنرنمایی های متنوعی برای مهران احمدی منجر شد که از متفاوت ترین آنها می توان به نقش فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» اشاره کرد.
«نفس»، «تگرگ و آفتاب»، «تمشک»، «سیزده»، «شیار 143»، «آینه شمعدون»، «روز روشن» و «بغض» از دیگر آثاری است که احمدی در آنها ایفای نقش کرده است.
رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری و مهران احمدی به همراه بازیگر کودک امیرصدرا حقانی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.
بنا بر گفته برخی عوامل فیلم «مصادره»، این فیلم طنز تلخی دارد که می تواند مخاطب را هم بخنداند و هم به فکر وادار کند و به نظر می رسد طنز تلخ از جمله گونه هایی باشد که در سینمای این روزهای ما کمتر دیده شده است.

* امیر
فیلم سینمایی «امیر» دیگر محصول فیلم اولی حاضر در جشنواره سی و ششم است که به تهیه کنندگی سیدضیا هاشمی، نخستین تجربه کارگردانی نیما اقلیما را رقم زده است.
اقلیما که نویسندگی «امیر» را نیز بر عهده دارد متولد سال 1361 و یکی از جوان ترین کارگردانان این دوره از جشنواره است.
«امیر» در ژانر اجتماعی ساخته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راهاشون فرق می‌کنه.
میلاد کی مرام، هادی کاظمی، بهدخت ولیان، مصطفی قدیری، روشنک سه قله گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی، مونا قاسمی، کسری محبوبی، آرتین گلچین و سحر دولتشاهی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.

 

مطالب مرتبط
مطلب زنده
پربازديد