لاو سینما : سینمای ایران و جهان

صلح جو با مراجعه به تاریخ حضور بازیگران برای فیلم ها یادآوری کرد: اولین بار این اتفاق سال ۴۸ برای فیلم «گاو» افتاد. زمانی که این فیلم اکران شد، استقبال چندانی از آن صورت نگرفت و تنها یک سینما فیلم «گاو» را نمایش می داد

آخرين به روز رساني : شنبه 31 شهریور 1397


کل مطلب : 4539 مطلب / کل بازديد : 612,0611
تبليغات

خرید بلیت شعله ور
خرید بلیت یک کیلو و بیست و یک گرم
خريد بليت چراغ های ناتمام
خرید بلیت داش آکل
خرید بلیت تنگه ابوقریب
خرید بلیت پشت دیوار سکوت
خرید بلیت خرگیوش





موضوع : سینمای ایران
کد مطلب : 3814
تاريخ انتشار : یکشنبه 19 آذر 1396 - 20:7

با توجه به تغییر شرایط و وجود رسانه های متعدد که مخاطب می تواند از میان آن ها یکی را انتخاب کند، روش های تبلیغات تهیه کنندگان فیلم ها نیز این روزها دستخوش تغییر شده است. گاهی تهیه کنندگان از بازیگران خود می خواهند که در اکران فیلم ها حاضر شوند و در خصوص نحوه و چگونگی کار با پروژه توضیح دهند که این در نفس خود کار بدی نیست و می تواند برای تماشاگر جذاب و جالب باشد، اما گاهی نیز بازیگران پشت گیشه می نشینند و به صورت نمادین به مخاطبان بلیت می فروشند. عده ای معتقدند که این کار دور از شأن یک بازیگر است و بعضی هم معتقدند در این شرایط نابسامان اکران و فیلمسوزی های اخیر اشکالی ندارد که هر یک از عوامل تلاش کنند مخاطبان هرچه بیشتر به سالن های سینما بیایند. در گزارش شماره گذشته با جمعی از بازیگران در این خصوص صحبت کردیم. سعید راد بازیگر در این خصوص به بانی فیلم گفت: طی ۱۰ سال گذشته، معیارها در سینمای ایران در تمام رشته ها تغییر کرده است و به طور کلی فیلمسازی روابط خودش را پیدا کرده و خارج از تعریف کلی سینما در دنیاست. چیزهای جدید که مد شده، ابداعاتی هستند که شاید خوب باشند و شاید برای مردم جذاب باشد که با بازیگران و عوامل سلفی بگیرند، اما کجای بازیگر داخل گیشه بلیت فروشی می کند؟
بهزاد فراهانی نیز در این خصوص توضیح داد: بدون شک این کار موجب جذب مخاطب می شود و به سینما کمک خواهد کرد. چه عیبی دارد بازیگران جوان ما در این وضعیت نابسامان فروش و اکران به کمک تهیه کننده ای بیایند که سرمایه خود را برای کار فرهنگی گذاشته است.
حمیدرضا آذرنگ نیز در این رابطه گفت: اگر قرار بود بلیت فروش شوم، بازیگر نمی شدم. اعتقادی به این کار ندارم و احساس می کنم در این جریانات که هیجان غلبه دارد و همه کار انجام می دهیم که یک یا دو نفر را خوشحال کنیم، نوعی بی احترامی هم به حرفه شریف بلیت فروشی می کنیم.
فاطمه گودرزی دیگر بازیگر کشورمان در این خصوص بیان کرد: موافق این هستم که از بازیگران برای اکران عمومی دعوت می کنند، چون مردم این طور تشویق می شوند که به سینما بیایند. بلیت فروشی شیوه دیگری برای جذب مخاطب است، اما شاید برای بازیگران خوب و جالب نباشد.
بابک کریمی بازیگر دیگر کشورمان نیز در این خصوص توضیح داد: حضور بازیگران برای جذب مخاطب درست است، اما زمانی که این حضورها تبدیل به شو و خودنمایی روی جلد نشریات و رسانه ها شود، لوث می شود. وقتی این حضورها ادامه دار می شود، گویا این جلسات بهانه ای برای خودنمایی بازیگر می شود.
ماه چهره خلیلی نیز در این خصوص گفت: اگر حضور بازیگر در گیشه راهی برای جذب مخاطب باشد، چراکه نه، حتما این کار را انجام می دهم. شرایط دیگر مثل قدیم نیست که حتی خود بازیگران هم موظفند در فضای مجازی و مصاحبه ها درباره فیلم صحبت کنند تا مردم به دیدن فیلم ترغیب شوند.

تهماسب صلح جو:
اولین بار برای فیلم «گاو» بازیگران آمدند
تهماسب صلح جو منتقد در این خصوص که آیا نشستن بازیگران پشت گیشه سینما در افتتاحیه اکران فیلم ها کار درستی است یا نه، به بانی فیلم گفت: این بستگی به بازیگر یا شخصیت های دیگر دارد که بخواهند این کار را انجام بدهند یا نخواهند. این کار دو جنبه دارد؛ یعنی زمانی است که بخواهند این مسأله را وارد مناسبات قرارداد بازیگر کنند یک بحث است، اما اینکه بازیگر بخواهد این کار را انجام بدهد، بحث دیگری است. معتقدم این کار اشکالی ندارد و نباید تمام مسائلمان را با معیارهای جهانی هماهنگ کنیم.
صلح جو با مراجعه به تاریخ حضور بازیگران برای فیلم ها یادآوری کرد: اولین بار این اتفاق سال ۴۸ برای فیلم «گاو» افتاد. زمانی که این فیلم اکران شد، استقبال چندانی از آن صورت نگرفت و تنها یک سینما فیلم «گاو» را نمایش می داد که سینما کابلی بود و الآن تبدیل به سینما بهمن شده است. عده ای از چهره های مشهور به صورت خودخواسته برای پشتیبانی و ترغیب تماشاگران آمدند و در سالن سینما یک نفر بلیت می فروخت و یک نفر کار دیگر انجام می داد و نوعی تبلیغ برای فیلم به وجود آمد.
وی افزود: به هرحال تبلیغات چارچوب محدودی ندارد و هرکس هرطور بتواند تلاش می کند زمینه های تبلیغی برای خودش ایجاد کند.
صلح جو در پاسخ به اینکه آیا به نظرتان بلیت فروشی بازیگران به فروش فیلم ها کمک می کند، گفت: فکر نمی کنم این طور باشد. در این سازمان سینمایی جدید که ساخته شده، فضای چندانی وجود ندارد که فیلم ها دیده شوند. در گذشته سینماها استاندارد معماری داشت و چهره های مشهور فرهنگی و ورزشی همیشه به راحتی در دسترس و رو به روی چشم مردم نبودند. الآن به نظرم جاذبه آن زمان را ندارد و دیده نمی شود. همان موقع هم که این کار را انجام دادند، تأثیر چندانی روی فروش «گاو» نداشت و بعد از اینکه از جشنواره ونیز جایزه گرفت، توجه ها جلب شد و دوبار اکران شد. فیلم «قیصر» هم دوبار اکران شد و این به دیده شدن فیلم کمک کرد. معتقدم باید نتیجه این کارها را باید بررسی کنیم.

ناصر هاشمی:
فیلم خوب معرف خودش است
ناصر هاشمی بازیگر فیلم«برادرم خسرو» در این خصوص که آیا بلیت فروشی بازیگران بعد از پایان کارشان در پروژه، پشت گیشه برای جذب تماشاگر کار درستی است یا نه، به بانی فیلم گفت: برای خودم جالب است و تعجب می کنم که آیا درست است یا نه. معمولا وقتی مردم، هنرمندان و ورزشکاران را می بینند، ارتباط خوبی به وجود می آید و جزو افرادی هستم که هیچ توصیه ای در خصوص بد یا خوب بودن کارها نمی توانم داشته باشم. انجام این کارها از جمله تبلیغات، بر عهده پخش است و تبلیغات هم باید بر اساس واقعیت باشد؛ یعنی در نهایت فیلم و اثر خوب خودش را نشان می دهد.
هاشمی خاطرنشان کرد: مهمترین مسأله این است که باید تلاش کنیم، کارمان را انجام دهیم و در مرحله اول اولویت همین است. ممکن است این کار به فروش فیلم کمک کند و به نوعی تبلیغات محسوب می شود، اما معتقدم کار باید به خوبی انجام شود. شما فکر کنید اگر بازیگر داخل گیشه بنشیند و فیلم خوب نباشد، ممکن است تماشاگر تجربه خوبی از دیدن این فیلم نداشته باشد.
هاشمی با اشاره به تبلیغاتی که در زمان گذشته انجام می شد، افزود: قدیم ها می گفتند عکس هایی که از فیلم در ویترین گذاشته می شود، باید حتما اتفاق افتاده باشد؛ یعنی نمی شود تماشاگر داخل سالن سینما برود و صحنه ای از فیلم را ببینند که در معرفی آن فیلم وجود نداشته باشد.
وی در خصوص مشکلات تبلیغ و اکران فیلم ها بیان کرد: وقتی برای فیلم هایی که بازی کردم و می گویند که تبلیغ آن را در صفحه اجتماعی خودم منتشر کنم، کمی رودربایستی و خجالت دارم، چون ممکن است مخاطب را تحت تأثیر قرار دهم و به علاوه، پخش کننده فیلم باید این کار را انجام دهد و در تخصص من نیست.

همایون ارشادی:
نفس بلیت فروشی بازیگران برای کمک به فروش فیلم است
همایون ارشادی بازیگر فیلم «طعم گیلاس» در رابطه با اینکه نظرتان در خصوص حضور بازیگران هنگام اکران فیلم پشت گیشه های فروش بلیت چیست، به بانی‏ فیلم گفت: معمولا در دیگر بخش های دنیا وقتی فیلم تمام می شود، با بازیگر کاری ندارند، اما خیلی ها دوست دارند به فروش فیلم، به هر نحوی که می توانند کمک کنند و می روند تبلیغ می کنند. این بستگی به خود اشخاص دارد که به چه نحوی بخواهند این کار را انجام دهند. من نمی دانم این کار بد یا خوبی است، چون تا به حال پشت گیشه ننشستم تا بدانم کار خوب یا بدی است. نفس این کار، برای کمک به فروش فیلم است. در خیریه های مختلف بازیگران حضور پیدا می کنند و این هم خودش یک نوع کار است.
ارشادی ادامه داد: من در خصوص خوب یا بد بودن این موضوع صحبت نمی کنم، بلکه این طور شده است بازیگران بدون اینکه درصدی سود ببرند، گاهی به دلیل علاقه به فیلم و گروهی که در آن کار کردند، برای فروش فیلم می روند و کمک می کنند. وی در خصوص اینکه شاید این کار به دلیل مشکلات تهیه کنندگان در اکران و تبلیغات باشد، عنوان کرد: در خارج از کشور هیچ وقت به این صورت نمی بینید که بازیگری پشت گیشه بنشیند. معمولا بعد از اتمام کارتان با پروژه هیچ نوع تبلیغاتی ندارید و قبل از فیلم، از پشت صحنه فیلم ویدئویی تهیه می کنند و کارتان تمام می شود. ممکن است که برای صحبت درباره فیلم دعوت شوید، اما ندیدم همین طوری برای فروش فیلم بازیگری برود. هر فیلمی معمولا در ایران یک اکران عمومی و یک اکران هنرمندان دارد و خودم هم برای اکران عمومی رفته ام، اما بلیت فروشی نکرده ام.

نگار عابدی:
کارهای دور از ذهن برای اکران فیلم با در بسته مواجه می شود
نگار عابدی بازیگر فیلم «سد معبر» در این خصوص که آیا بلیت فروشی بازیگران بعد از پایان کارشان در پروژه، پشت گیشه برای جذب تماشاگر کار درستی است یا نه، به بانی فیلم گفت: در حال حاضر در شرایطی قرار گرفتیم که نمی دانیم چه چیز درست و چه چیز غلط است و به شخصه نمی توانم به هیچ چیز مطمئن باشم. اگر سال گذشته بود، می گفتم این کار غلطی است و اما در حال حاضر حقیقت مخدوش شده است. شاید اگر خودم بودم، ممکن بود این کار را انجام ندهم، اما آن قدر شرایط نابسامان است و همه چیز مثل لحاف چهل تیکه است که نمی توانیم معیار درست یا غلط را تشخیص دهیم. زمانی به من می گفتند چطور می توانیم بازیگر شویم، می گفتم تحصیلات و تجربه بازیگری اما الآن نمی توانم این را بگویم، چون همه چیز احتیاج به پارتی دارد.
عابدی با اشاره به صحبت های سعید راد و تغییر قواعد در سینما و جایگزینی معیارهای جدید بیان کرد: آقای راد محترمانه گفتند قواعد تغییر کرده، اما من می گویم قاعده ای وجود ندارد و هرکس هرکاری انجام می دهد. ممکن است جوانان به خاطر علاقه به بازیگران بیایند و دور از ذهن نیست، اما گاهی کارهایی برای فروش فیلم ها انجام می دهند که همیشه به در بسته می خورند و هیچ وقت راه هایی که می روند درست نیست و جواب نمی دهد.
وی گفت: در حال رفتن به قهقرایی هستیم که نمی توانیم سره را از ناسره تشخیص دهیم و هیچ چیز زلال و شفاف نیست.

نادر فلاح:
مخالف بلیت فروشی بازیگران در باجه ام
نادر فلاح بازیگر فیلم های «سد معبر» و «مالیخولیا» در این خصوص که آیا بلیت فروشی بازیگران بعد از پایان کارشان در پروژه، پشت گیشه برای جذب تماشاگر کار درستی است یا نه، به بانی فیلم گفت: به طور شخصی مخالف بلیت فروشی بازیگران پشت گیشه هستم. شاید بازیگرانی که این کار را انجام می دهند سهمی بیش از آنچه در پروژه قرارداد بسته اند، داشته باشند. به هرحال، این یک تصمیم شخصی است و نمی توانم در تصمیم شخصی آدم ها دخالتی داشته باشم.

 

مطالب مرتبط
مطلب زنده
پربازديد