لاو سینما : سینمای ایران و جهان

فساد در سینما,تفاوت فساد در امریکا و ایران,فیلم های فساد ایران,پشت صحنه فساد سینما,گزارش فساد در سینما

آخرين به روز رساني : سه شنبه 26 دی 1396


کل مطلب : 4148 مطلب / کل بازديد : 552,1621
تبليغات

تبليغات
کانال تلگرام لاوسينما
خريد بليت آیینه بغل





موضوع : سینمای ایران
کد مطلب : 3808
تاريخ انتشار : یکشنبه 19 آذر 1396 - 13:23

۱۳ مهر ۱۳۸۵ دو خبرنگار «نیویورک تایمز» نتیجه تحقیقات خود را درباره یکی از بزرگ‌ترین مردان صنعت سینمای هالیوود، «هاروی واینستاین» از بنیانگذاران شرکت میرامکس و تهیه کننده و پخش کننده تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های سه دهه اخیر سینمای آمریکا و جهان را منتشر کردند. واینستاین بارها و بارها، با رفتار غیراخلاقی و درخواست‌های جنسی خود، کارمندان و اطرافیان‌اش را آزار داده است.

 

نیویورک تایمز در به روزرسانی خبری خود درباره این تهیه کننده که از حامیان فعال حزب دموکرات هم محسوب می‌شود، اعلام کرد:

«واینستاین ضمن پذیرش ضمنی این اتهامات، گفته متاسفم که در گذشته، با همکاران‌ام طوری رفتار کرده‌ام که باعث رنج زیادی شده است و خالصانه بابت آن عذرخواهی می‌کنم. همچنین تلاش می‌کنم بهتر شوم، می‌دانم راه درازی در پیش دارم.»

آنچه در سینمای ایران می‌گذرد چرا افشا نمی‌شود؟

گستردگی فساد اخلاقی در سینمای ایران کمتر از هالیوود است. این فساد در گذشته و در دو دهه نخست انقلاب به مراتب کمتر بود چون نظارت فرامتنی در سینما توسط مدیران بیشتر بود.ابوالفضل پورعرب تک ستاره سینمای ایران در دهه هفتاد درباره نظارت‌های فرامتنی چنین می‌گوید: 

من با خانم کریمی بعد از اجرای فیلمی در گچسر، پینگ پنگ بازی کردیم. فردای آن روز ما را مورد بازخواست قرار دادند! الان چه دهه‌ای است واقعا؟ سه دهه است که سینما این طور شده است. بعد می‌گویند چرا سینما نمی‌فروشد! تمام این اتفاقات من را متحیر کرده است.

 

پورعرب اشاره مستقیمی به عدم جلوگیری از فساد اخلاقی دارد و سایه فساد را روی سر سینمای ایران سنگین می‌داند. وی شکست سینمای ایران در گیشه را به صورت غیر مستقیم به فساد جاری در آن نسبت می‌دهد.

در طول این سال‌ها از زبان بازیگران بسیاری شنیده‌ایم که حضور در پارتی‌ها و میهمانی‌های شبانه منجر به تصمیم‌گیری کلان درباره تولیدات سینمایی می‌شود؛ که چه کسی در سینمای ایران باشد و چه کسی در سینمای ایران نباشد. سامان سالور در این رابطه طی گفتگویی می‌گوید:

متاسفانه طی سال‌های اخیر فضایی بسیار مسموم سینمای ایران را در بر گرفته است. بازیگران امروز بر اساس تعداد فالوور، مهمانی‌های شبانه، روابط غیراخلاقی، پول، پارتی، میزان سرمایه‌ای که بازیگر به کار تزریق می‌کند، نسبت خانوادگی با تهیه کننده و رفیق‌بازی انتخاب می‌شوند.

 اما گفته‌های سامان سالور در مورد میهمانی‌ و پارتی‌های شبانه نخستین بار نیست که توسط یکی از عوامل سینما مطرح می‌شود. سیروس کهوری نژاد بازیگر توانا اما به حاشیه برده شده سینما در گفتگویی دیگر بر مطالب مطرح شده از سوی سالور صحه می‌گذارد.

کهوری نژاد می‌گوید:

برای حضور در نقش ها باید در برخی مهمانی ها و گروه ها حضور پیدا کنید و مجیز افرادی که لیاقت هیچ تمجیدی را ندارند بگویید تا به شما در یک فیلم نقش دهد. این مسائل را همه می‌دانند اما توجه نمی‌کنند و خود را کنار می‌کشند و نتیجه بی توجهی به این وضعیت باعث رشد و گسترش مهمانی‌ها و مجیز گویی‌ها برای دریافت یک نقش شده است. در نتیجه بسیاری از فرهیختگان این عرصه که تن به چنین جمع هایی نمی دهند بیکار مانده و دیده نمی شوند. 

تصدیق تاثیر مهمانی‌های شبانه در تعیین مناسبات بازیگری فقط محدود به چند اظهار نظر نمی‌شود. رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما نیز وجود چنین مهمانی‌های شبانه‌‍‌ای را تائید می‌کند و می‌گوید:

این روزها سینما تیمی شده و در مهمانی‌های شبانه نقش‌ها تقسیم می‌شوند. من اهل این مهمانی‌های شبانه نیستم و نمی‌خواهم به هر نحوی برای خود نقش جور کنم. 

قربان نجفی در مورد چنین میهمانی‌هایی می‌گوید: امروزه بسیاری از نقش ها در میهمانی ها و دورهمی ها انتخاب و پخش می شوند  و بهنوش بختیاری در جلسه نقد و بررسی فیلم انزوا در جشنواره فجر می‌گوید: من خودم شاهد بودم که در بسیاری از میهمانی ‌ها، نقش‌ ها توسط آشناها و رفقا تقسیم می ‌شود و خب البته ما اهل این مهمانی‌ها نیستیم!» اما اگر این مهمانی‌ها در انتخاب بازیگران تاثیر فراوانی دارد باید گفته‌های امین تارخ را در این مورد مرور کرد که اشاره می‌کند:  «برای مردها از حربه گرفتن پول استفاده کرده و از دخترها توقعات دیگری دارند تا آنها را به سینما برده و نقشی به آنها بدهند!»

شیخ طادی : این سینما خراب است!

پرویز شیخ طادی ماهیت وجودی فساد در سینما را چنین تفسیر می‌کند:

این زمین کجی دارد که از هر جایش می تواند فساد شکل بگیرد. وقتی در فیلم ها کسانی که اصلا لیاقت و شایستگی بازیگری ندارند، وارد بازار می شوند تمام بهداشت سینما را بهم می ریزند. خیلی ها می گویند فلان خانم باید پول و سرویس های مختلف بدهد تا به او کار بدهیم. این سینما خراب است. 

وقتی خود اهالی سینما اذعان به مسئله فساد گسترده در سینما دارند، چرا هیچ اتفاق موثری برای جلوگیری از فساد در دفاتر سینمایی که متهم به فساد هستند نمی‌افتد؟ چرا افرادی که در سینمای ایران مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند جرات شکایت و افشاگری ندارند؟

به صورت طبیعی قربانی این سوء استفاده‌ها اگر در بدنه اصلی سینما بخواهد فعالیت کند هرگونه افشاگری موجب حذف او خواهد شد. نمونه قابل دسترسی‌اش صبا کمالی است صبا کمالی در گفتگوی اخیر خود با یکی از خبرگزاری‌ها  گفت :

 من وقتی وارد این عرصه شدم شرایط خیلی محترمانه تر بود. اوضاع هنر نسبت به چند سال اخیر چه از نظر مالی و چه از نظر اخلاقی خیلی بهتر بود ولی چند سالی است که شرایط به گونه دیگری است. یک مقدار شرایط کاری وقیحانه شده است و من در شأن خودم نمی بینم که به سمت بازیگری پیش بروم مگر اینکه فضا خوب شود .

صبا کمالی با انتقاد از برخی تهیه کنندگان تصریح کرد:

تا یک جایی می توانم با آنها کار کنم یک جایی با آنها مقابله کردم حتی وکیل هم گرفتم حقم را هم گرفتم اما باید بگویم بازیگری که از این روش استفاده می کند او را حذف می کنند و اجازه کار به او نمی دهند.

سال ۱۳۹۴ خبری را تابناک منتشر کرد و نوشت: حکم قطعی دادگاه در مورد سوء استفاده یک کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون صادر شد، اما کمتر از یکسال از این رویداد نگذشته بود که قرار داد همکاری برای ساخت یک سریال جدید با او منعقد شد.

این خبر را به صورت مکرر روزنامه جوان برای چندین بار منتشر کرد اما آب از آب تکان نخورد. مشرق

 

مطالب مرتبط
مطلب زنده
پربازديد