لاو سینما : سینمای ایران و جهان

سعید راد در پاسخ به این پرسش که بلیت فروشی بازیگران پشت گیشه، با توجه به اتمام کارشان در پروژه سینمایی درست است...

آخرين به روز رساني : چهارشنبه 22 آذر 1396


کل مطلب : 3814 مطلب / کل بازديد : 522,4031
تبليغات

تبليغات
کانال تلگرام لاوسينما
خريد بليط زير سقف دودي





موضوع : سینمای ایران
کد مطلب : 3784
تاريخ انتشار : جمعه 17 آذر 1396 - 9:38

کجای دنیا بازیگر بلیت فروشی می کند؟


سعید راد در پاسخ به این پرسش که بلیت فروشی بازیگران پشت گیشه، با توجه به اتمام کارشان در پروژه سینمایی درست است یا نه، گفت: طی ۱۰ سال گذشته، معیارها در سینمای ایران برای کارگردانی، بازیگری و فیلمسازی تغییر کرده است و به طور کلی فیلمسازی روابط خودش را پیدا کرده و خارج از تعریف کلی سینما در دنیاست. این هم نوعی از کار است. در کشورهای خارجی فرش قرمز و افتتاحیه اکران می گذارند و معمولا دست اندرکاران فیلم که آشنا هستند، می آیند و فکر نمی کنم کسی بیاید سلفی بگیرد. بنابراین، معیارهای سینمای ایران متفاوت شده است و با تعریف کسی مثل من که چندین سال در سینما کار کرده، همخوانی ندارد. در حقیقت به نوعی قواعد بازی سینما بهم خورده است.
بازیگر فیلم «چمران» ادامه داد: چیزهای جدید که مد شده، ابداعاتی هستند که شاید خوب باشند. به هر حال، تهیه کننده سرمایه گذاری کرده و برای مردم جذاب است که با بازیگران خود سلفی بگیرند و اگر روی فروش تأثیر بگذارد، کار بدی نیست. کجای دنیا بازیگر داخل گیشه برای بلیت فروشی قرار می گیرد؟.. همین که تماشاگر برود فیلم را ببیند کافی است. اگر می خواهند هزینه های فیلم خود را از این راه در بیاورند، ضرری ندارد و ممکن است مردم استقبال کنند، اما از نگاه من این جزو همان قواعدی در سینماست که تغییر کرده است. وی با اشاره به اینکه نقد خوبی در این چندسال اخیر درباره فیلم ها نخوانده و همه چیز تجاری شده است، گفت: همه عادت کردند که شب به شب فروش می گیرند و بررسی می کنند که آیا فلان فیلم فروش کرد یا نه.
بهزاد فراهانی:
چه عیبی دارد بازیگران در این وضع اکران به فروش فیلم کمک کنند؟
بهزاد فراهانی در خصوص حضور بازیگران در گیشه بلیت فروشی به جهت تبلیغات و جذب مخاطب، به بانی فیلم گفت: حضور بازیگران در گیشه برای بلیت فروشی و جذب تماشاگر قطعا می تواند موثر باشد. این کار می تواند حتی به فروش پروژه های بعدی هم کمک کند.
وی افزود: بدون شک این کار موجب جذب مخاطب خواهد شد و به سینما کمک خواهد. چه عیبی دارد بازیگران جوان ما در این وضعیت نابسامان فروش و اکران به کمک تهیه کننده ای بیایند که سرمایه خود را برای یک کار فرهنگی گذاشته است تا آن سرمایه برگردد. البته نه برای کسی همانند آقای انتظامی و عزیزانی که چندین دهه در این عرصه مویی سفید کرده اند که باید جایگاه و شأنشان حفظ شود. ولی به طور کلی با این قضیه که بازیگران برای تبلیغات در گیشه بلیت فروشی حاضر می شوند و به جذب مخاطب می پردازند مشکلی ندارم.

حمیدرضا آذرنگ:
اگر قرار بود بلیت بفروشم، بازیگر نمی شدم!
حمیدرضا آذرنگ در پاسخ به این پرسش که بلیت فروشی بازیگران در افتتاحیه اکران یا اکران مردمی پشت گیشه، با توجه به اتمام کارشان در پروژه سینمایی درست است یا نه، به بانی فیلم گفت: اگر قرار بود، بلیت فروش شوم، بازیگر نمی شدم. اعتقادی به این کار ندارم و احساس می کنم در این جریانات که هیجان غلبه دارد و همه کار انجام می دهیم که یک یا دو نفر را خوشحال کنیم، نوعی بی احترامی هم به حرفه شریف بلیت فروشی می کنیم؛ یعنی انگار بودن‌ آن ها باعث مسمومیت فروش فضای کار می شود و مثلا اگر جایشان را با بازیگر عوض کنند، قطعا بهتر می شود. انجام این کار به صورت دو طرفه در شأن هیچکس نیست، اما در جریان حاضر برای اینکه فیلمی بفروشد، از مرحله فیلمنامه روی آن کار می کنند. وی ادامه داد: معتقدم دستاویز قرار دادن هر چیزی برای اینکه طیف بزرگی از مخاطبان را به سالن سینما بکشانند مثل قرار گرفتن در گیشه، عکس و امضا خوب نیست. یک اثر باید خودش مبلغ خودش باشد و این مخاطب است که مخاطب می آورد. یک فیلم خوب قطعا مخاطب خوب با استقبال قابل توجه دارد. با این کارها عیار فیلم ها را کم می کنیم و انگار امکان تشخیص سره از ناسره وجود ندارد و نمی توانیم متوجه شویم چه فیلمی می تواند در گیشه موفق باشد و چه فیلمی ناموفق تا بتوانیم راهکار پیدا کنیم. با این اختلاط هایی که در حرفه های مختلف به وجود آمده و کارهای هیجانی که انجام می دهیم، به این کار لطمه می زنیم. اتفاقا فکر می کنم مانع ارتقای سطح کیفی سلیقه مردم می شویم و از طرف دیگر به کسانی که دغدغه آن ها سینماست، ظلم می کنیم.
آذرنگ خاطرنشان کرد: اشکالی ندارد که بازیگر در اکران مردمی حضور پیدا کند و فیلم را همراه مخاطبان ببیند، اما اگر چهره ای پشت گیشه قرار گیرد تا افرادی که عاشق آن چهره هستند، فیلمی را ببینند، کار درستی نیست و مانع انتخاب مخاطب می شویم. ممکن است مخاطبی که به خاطر یک بازیگر فیلمی را می بیند و از فیلم ناراضی باشد، احساس خود را نگوید و رودربایستی داشته باشد.
فاطمه گودرزی:
موافق نشستن پشت گیشه نیستم
فاطمه گودرزی بازیگر فیلم «دست های خالی» در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر شیوه های تبلیغاتی و استفاده از بازیگران برای امضا، سلفی، قرار گرفتن در پشت گیشه جهت فروش فیلم را تا چه اندازه قبول دارید، به بانی فیلم گفت: در دوره ای که در سینما فعال بودم، این برنامه ها و کارها را انجام نمی دادند. من موافق بخشی هستم که از بازیگران برای اکران عمومی دعوت می کنند، چون مردم به گونه ای تشویق می شوند که به سینما بیایند و این به فروش و دیده شدن فیلم کمک می کند. بلیت فروشی شیوه دیگری برای جذب مخاطب است، اما شاید برای بازیگران خوب و جالب نباشد. نشستن پشت گیشه شاید در سلیقه من هم نباشد. این اتفاق ممکن است در دیگر بخش های دنیا بیفتد و چندان از این موضوع خبر ندارم و آن ها خیلی کارهای دیگر انجام می دهند که ما نمی توانیم انجام دهیم.
گودرزی ادامه داد: صد درصد این نوع کارها برای فروش بیشتر فیلم هاست. البته بخش های مربوط به تبلیغات فیلم های ما با محدودیت رو به روست و این امکان برای همه وجود ندارد که بتوانند از از راه تلویزیون از تبلیغات فیلم آگاه شوند. فکر می کنم گاهی مجبورند دست به هر کاری بزنند تا فیلمشان در فضای مجازی دیده شود و در مقطعی از زمان این تبلیغ در کانال های ماهواره پخش می شد. این ها جزو ترفندهایی است که هر تهیه کننده ای برای فروش بیشتر به ذهنش می رسد تا فیلم زمین نخورد و سرمایه اش به خطر نیفتد و شاید هم حق دارند.
بابک کریمی:
گاهی اکران های مردمی بهانه ای برای خودنمایی بازیگر می شود
بابک کریمی، بازیگر فیلم سینمایی «خانه دختر» معتقد است وقتی حضور بازیگران در اکران های مردمی و جلسات مختلف فیلم ادامه دار می شود، تبدیل به شو و خودنمایی می شود و این جلسات بهانه ای برای خودنمایی بازیگران می شود.
کریمی در خصوص حضور بازیگران در گیشه بلیت فروشی به جهت تبلیغات و جذب مخاطب، به بانی فیلم گفت: فکر می کنم این حضورها در جذب مخاطب موثر است. چون روزهایی که بازیگران حضور دارند تماشاگران بیشتری به تماشای فیلم می نشینند، همچنین یک رابطه عاطفی هم بین بازیگران و تماشاگران ایجاد می شود. این درست است که هر چند وقت یک بار این اتفاق بیفتد، ولی متاسفانه گویا برخی از افراد کارشان همین است، در تمام آیین ها حضور دارند و فقط حضور پیدا می کنند تا عکس بگیرند. انگار شغلشان این شده که در تمام جلسات حضور داشته باشند.
وی افزود: البته از دو لحاظ فکر می کنم حضور بازیگران برای جذب مخاطب درست است. به هر حال ما باید مسئولیت کاری که کرده ایم را قبول کنیم، این کار را برای مخاطب انجام می دهیم و احترام به مخاطب بسیار مهم است. این احترام زمانی ایجاد می شود که من به عنوان بازیگر جرأت داشته باشم به آنجا بروم، در چشم مخاطبم نگاه کنم و خود را در معرض انتقاد بگذارم که وقتی مخاطب از فیلمم خوشش نیامد بتواند این حرف ها را به من بزند. از این لحاظ فکر می کنم درست است. ولی وقتی که این حضورها تبدیل به شو و خودنمایی روی جلد نشریات و رسانه ها شود، لوث می شود.
کریمی با بیان اینکه ایده آل و درست این است که خود فیلم آنقدر جذاب باشد که بتواند جذب مخاطب کند، ادامه داد: فیلم مانند فرزند است، بار آورده می شود و خودش با پاهای خودش باید پیش برود. گاهی پیش می آید که برخی فرزندان نیاز به کمک در راه رفتن دارند. حضور در نمایش های مردمی برای یکی دو جلسه عیبی ندارد و موجب ارتباط بیشتر با مخاطب است. اما وقتی که این حضورها ادامه دار می شود گویا این جلسات بهانه ای برای خودنمایی بازیگر می شود.
ماه چهره خلیلی:
حاضرم در گیشه برای فیلمم بلیت بفروشم
بازیگر فیلم سینمایی «اشنوگل» معتقد است که حضور و تبلیغ فیلم توسط بازیگران در فضای مجازی و مصاحبه درباره فیلم و تماشای آن با مردم امروزه جزو کارهای دیگر بازیگران شده است، با این حال فکر می کنم تاثیر تهیه کننده در تبلیغات فیلم باید بسیار بیشتر از بازیگران آن باشد.
ماه چهره خلیلی، در خصوص حضور بازیگران در گیشه بلیت فروشی به جهت تبلیغات و جذب مخاطب، به بانی فیلم گفت: البته من تاکنون این کار را نکرده ام و چنین کاری از من خواسته نشده است. فکر می کنم اگر راهی برای جذب مخاطب باشد چرا که نه، حتما این کار را می کنم. وی افزود: دیگر شرایط مانند قدیم نیست که بازیگر فقط در صحنه فیلم حاضر شود. در حال حاضر خود بازیگر هم موظف است حتی در فضای مجازی و مصاحبه های گوناگون درباره فیلم صحبت کند، به سینماها برود و با مردم فیلم را ببیند. این مسائل امروز جزو کارهای دیگر بازیگران شده است. اگر این کار به فروش فیلم کمک کند من هم به عنوان بازیگر قدم پیش می گذارم و این کار را می کنم.
خلیلی در خصوص موثر بودن این کار افزود: فکر می کنم موثر است. چون دیده ام بازیگران این کار را می کنند، پوستر می گذارند، دوستانشان را برای تماشای فیلم دعوت می کنند. از سویی بازیگران دیگر هم حضور پیدا می کنند و آنها هم در مورد فیلم نظر می دهند. البته اگر در حد تبلیغ نباشد و یک باور باشد بسیار موثرتر است.
بازیگر فیلم سینمایی «یادم تو را فراموش» با اشاره به اینکه تعریف هایی که از فیلم ها می شود نقش موثرتری در جذب مخاطب دارد، ادامه داد: فیلم هایی هستند که بیش از حد برایش جنجال به پا می کنند، در حالی که وقتی به تماشای آن می نشینیم، می بینیم چندان هم جذاب نیست. این گونه است که برخی می خواهند توسط تبلیغ فیلمشان بفروشد. در کنار آن وقتی تعریف های زیادی راجع به فیلمی می شنویم- مثل فیلم «صفر تا سکو» که آنقدر نظرات خوبی در مورد آن شنیده ایم که نمی تواند حالت تبلیغاتی داشته باشد- وسوسه می شویم که آن فیلم را ببینیم.
خلیلی یادآور شد: با این حال فکر می کنم تاثیر تهیه کننده در تبلیغات فیلم باید بسیار بیشتر از بازیگران آن باشد. یعنی آن وظیفه و مدیریت تهیه کننده حرف اول را می زند. حتی اگر برای تبلیغ هم باشد فکر می کنم تهیه کننده باید برنامه های خاص خودش را در نظر بگیرد. اینکه تهیه کننده به این اکتفا کند که بازیگران آن به اکران های مردمی بیایند تا فیلم فروش کند آن هم درست نیست. به نظرم در یک گروه فیلم نه تنها بازیگران بلکه همه عوامل باید دست به دست هم بدهند تا کارشان دیده شود.
بازیگر فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» اضافه کرد: فکر می کنم کارهایی که برای تبلیغات فیلم از بازیگر می خواهند، اگر در شأن بازیگر باشد قشنگ تر است. با این حال بازیگر ممکن است برای باورهایی در مورد یک فیلم دارد دست به چنین کارهایی بزند. مثلا من برای فیلم «اشنوگل» که روی اکران دارم –و اکران بدی هم دارد چرا که در کل ایران ۱۲ سینما آن را اکران کرده اند و کسانی که فیلم را دیده اند می گویند چرا فیلم به این خوبی در قسمت مسابقه جشنواره حضور نداشت- حاضرم حتی در گیشه هم حضور پیدا کنم، چون فیلمی است که واقعا آن را باور دارم و به خاطر باور خود و شهدای قواص این کار را خواهم کرد. البته شاید برای هر فیلمی حاضر نباشم چنین کاری انجام دهم، این موضوع به باورم برمی گردد.بانی فیلم

 

مطالب مرتبط
مطلب زنده
پربازديد