لاو سینما : سینمای ایران و جهان

سازندگان فیلم یک تلاش تبلیغاتی عظیم را برای معرفی هر چه بیشتر آن آغاز کرده اند تا هم سودسازی بیشتری در گیشه ها داشته باشند و هم با شروع فصل توزیع جوایز برترین ه

آخرين به روز رساني : چهارشنبه 22 آذر 1396


کل مطلب : 3814 مطلب / کل بازديد : 522,4471
تبليغات

تبليغات
کانال تلگرام لاوسينما
خريد بليط زير سقف دودي





موضوع : سینمای جهان
کد مطلب : 3725
تاريخ انتشار : یکشنبه 12 آذر 1396 - 13:45

البته امسال هم فیلم های متعددی برای جوایز معروف و تبلیغاتی اسکار دورخیز کرده اند اما اگر بخواهیم یک مدعی جدی و با کلاس و بسیار معروف را برای دوره ۲۰۱۸ این رقابت ها برگزینیم، آن فیلم می تواند (و باید) کار تازه استیون اسپیلبرگ سرشناس به نام «پُست» باشد.
واژه پُست اشاره ای به کلمه دوم تشکیل دهنده عنوان «واشینگتن پست» روزنامه مشهور و پرتیراژ آمریکایی است که در اوایل دهه ۱۹۷۰ و عمدتاً در سال ۱۹۷۱ مدارکی را درباره کج روی های مختلف و سیاسی کاخ سفید در ارتباط با جنگ ویتنام و برخی مناقشات دیگر افشا و چاپ کرد که آن را کاغذهای پنتاگون و بهتر بگوییم «مدارک پنتاگون» نامیده اند و این البته قبل از افشاگری معروف تر این روزنامه در مورد رسوایی واترگیت بود که منجر به برکناری ریچارد نیکسون از پست ریاست جمهوری آمریکا شد. البته واشینگتن پست در افشا و درج اسرار و مدارک پنتاگون با نیویورک تایمز دیگر روزنامه مشهور آمریکایی شریک و همکار بود و این که اسپیلبرگ نقش و سهم واشینگتن پست را چنان بیشتر دانسته که در عنوان فیلمش و در متن قضایا سهم چشمگیری به خبرنگاران و تحقیق گران روزنامه نیویورک تایمز نداده است. به ادعای سران فعلی تایمز سود نیست و حتی توهین و کم ارزش جلوه دادن کنکاش های این نشریه بوده است و به همین سبب نیز به دادگاه شکایت برده اند.

حقیقت امر هر چه بوده باشد. سازندگان فیلم یک تلاش تبلیغاتی عظیم را برای معرفی هر چه بیشتر آن آغاز کرده اند تا هم سودسازی بیشتری در گیشه ها داشته باشند و هم با شروع فصل توزیع جوایز برترین های سال سهمی هر چه بیشتر از انبان مجسمه ها و یادبودها و امثال آن برای خود بردارند

فیلم هایی با این مضامین و با پای فشردن بر حرکت آزادانه رسانه ها برای افشای کج روی ها همیشه با نظر مثبت و تحسین نهادهای ناظر بر سینما مواجه شده اند، چه برسد به زمان هایی که اسپیلبرگ صحنه گردان پروژه باشد و غول هایی مثل استریپ و هنکس مقابل دوربین بایستند و به قول برخی نقادان آمریکای شمالی فیلم جدید اسپیلبرگ روزنامه ای است که باید آن را حتماً دید! اگر هم واپسین مرتبه ای را طلب کنید که فیلمی با این مضمون جایزه اسکار برترین فیلم سال را برده باشد، لازم نیست به گذشته دور سفر کنید و ماجرا به همین دو سال پیش برمی گردد که فیلم «زیر ذره بین» (یا «در مرکز توجه») با بازی مایکل کیتون در رل اصلی این جایزه را تصاحب کرد. جالب تر این که لیز هانا سناریست تازه اوج گرفته این فیلم با توجه به تأکید فراوان قصه اش بر شخصیت کاترین گراهام یعنی ناشر و مدیر واشینگتن پست امید داشت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال پیش آمریکا پذیرش یک زن سیاست پیشه و کاشف کج روی های سایرین را در مرکز داستان وی مقدورتر سازد و در نتیجه وقتی هیلاری انتخابات را باخت.

 

مطالب مرتبط
مطلب زنده
پربازديد