لاو سینما : سینمای ایران و جهان

اما نقش‌ها به گونه‌ای نیست که مخاطب به صورت ایدئولوژیک آن را بپسندد. گاهی اگر بازیگر بخواهد خودش را جای مخاطب بگذارد به این نتیجه م‌یرسد که خب که چی و در نهایت

آخرين به روز رساني : دوشنبه 28 آبان 1397


کل مطلب : 4660 مطلب / کل بازديد : 670,0211
تبليغات

خرید بلیت شعله ور
خرید بلیت یک کیلو و بیست و یک گرم
خريد بليت چراغ های ناتمام
خرید بلیت داش آکل
خرید بلیت تنگه ابوقریب
خرید بلیت پشت دیوار سکوت
خرید بلیت خرگیوش





موضوع : سینمای ایران
کد مطلب : 3626
تاريخ انتشار : پنجشنبه 25 آبان 1396 - 14:0

گروه فرهنگ و هنر با السا فیروزآذر درباره این نمایش و همچنین فیلم سینمایی«ملی و راه‌های نرفته‌اش» گفت و گویی داشته که در ادامه می خوانید؛

در دومین نمایش کاوه آهنین جان چه نقشی دارید و حضور شما در این نمایش به چه صورتی بود؟

 تفاوت نقش برای بازیگر جذابیت زیادی دارد زیرا او از این طریق می‌تواند خودش را محک بزند و نقش‌های دیگر را تجربه کند. من در این نمایش نقش یک دختر کولی را بازی می‌کنم که خیلی گستاخ بوده و فرهنگش با دیگران بسیار متفاوت است. مثلا ولع دارد تا همه چیز را بخورد حتی چیزهایی که قابل خوردن نیستند. در واقع زندگی او تلفیقی از شرایط امروز و سال 1940 در زمان جنگ جهانی دوم است. او تنها به خاطر خواهر و برادر معلولی که دارد می‌خواهد به اجبار و اصرار با کسی ازدواج کند. این دختر کولی خیلی بدوی زندگی می‌کند و فقط می‌خواهد به نیازهای اولیه‌اش در زندگی برسد. به نظرم مراحلی که برای «تنهایی پرهیاهو» از تمرین تا روی صحنه رفتن برای من خیلی جذاب بوده، مثلا روزهای اول آقای آهنین جان گفت که این کاراکتر چقدر شیک است. این تغییر برای من مثل حریم یا پرده‌هایی می‌ماند که هر روز برایم کنار می رود و حس می‌کنم که راحت‌تر هم می‌توان بود. علاوه بر همه سختی هایی که این نمایش دارد، کاراکتری که من نقش آن را ایفا می‌کنم از لحاظ فیزیکی خیلی پر جنب و جوش است و ورزش‌های خیلی سختی دارد با این حال برایم جذاب است.

نماد بیرونی این شخصیت شبیه به چه نوع دخترانی از جامعه ماست؟

شاید دخترانی که هیجان زیادی برای ازدواج دارند. این کاراکتر آن‌قدر فقیر است که می‌خواهد هر طور شده ازدواج کند حتی اگر آن مرد کاری به کار او نداشته باشد.

السا فیروز آذر در گفتگو با «برنا» مطرح کرد: تهمینه میلانی هنجارشکن و ساختارشکن است/ جذابیت سینما از تئاتر بیشتر است

مخاطب عمده این نمایش خواص هستند یا عوام؟

اصولا مخاطبان تئاتر خاص هستند. زمانی که من کار قبلی کاوه آهنین جان را دیدم آرزو می‌کردم در نمایش بعدی او حضور داشته باشیم زیرا کارهای او همه مخاطبان را راضی نگه می‌دارد. از نظر من هر مدیایی خصوصیت خاص خودش را دارد مثلا در تئاتر ما از صحنه استفاده می‌کنیم و زنده بودن صحنه باید خاصیتی داشته باشد که سینما، تلویزیون و رادیو ندارد. من عاشق دکور، طراحی لباس‌، میزانسن‌، گریم، زنده و پرهیاهوی کارهای کاوه آهنین جان هستم و مثل اسم کار که «تنهایی پرهیاهو» است تنهایی یک آدم را نشان می‌دهد که پر از هیاهو و بسیار جذاب است.

شما در تئاتر با افراد مختلفی کار می‌کنید اما در سینما بیشتر تمایل دارید با تهمینه میلانی و محمد نیک آیین کار کنید. دلیلش چیست؟

چنین چیزی نیست! من چندین بار با کارگردان‌های دیگر در سینما کار کرده‌ام. اصلا اینطور نیست که فقط با خانم میلانی کار کنم البته نمی توانم کتمان کنم که من کارهای خانم میلانی را دوست دارم؛ شاید به این خاطر که با او زندگی کرده‌ام و طرز فکرش را بسیار قبول دارم. او در کارهایش از زنان دفاع می کند. در خیلی از فیلم‌نامه‌ها می‌بینیم زن فقط هست که باشد و به عنوان کنیز مرد نشان داده می شود! اما نقش‌ها به گونه‌ای نیست که مخاطب به صورت ایدئولوژیک آن را بپسندد. گاهی اگر بازیگر بخواهد خودش را جای مخاطب بگذارد به این نتیجه می رسد که خب که چی؟ و در نهایت از این نقش هیچ چیزی عاید مخاطب نمی‌شود. من هیچ حساستی در این زمینه ندارم حتی بسیار مایلم با آقای احسان بیگلری کار کنم.

السا فیروز آذر در گفتگو با «برنا» مطرح کرد: تهمینه میلانی هنجارشکن و ساختارشکن است/ جذابیت سینما از تئاتر بیشتر است

فکر می‌کنید «ملی و راه‌های نرفته‌اش» می‌تواند اثر متفاوتی در کارنامه کاری تهمینه میلانی باشد؟

به نظر من اولویت کار تهمینه میلانی با هنجار شکنی و ساختار شکنی اجتماعی همراه است. شخصیتی که من در این فیلم داشتم شخصیتی به نام «نیِر» بوده که به شوهرش خیانت می کند. این‌که یک زن به شوهرش خیانت کند کمتر در سینمای ما دیده شده است. نیِر زنی است که خیانت می کند در حالی که دلایل شخصی خودش را دارد نه اینکه زن گناهکاری باشد و بخواهد شوهرش را بکشد بلکه یک زن عادی است و به زبان عام می گوید شوهر من ببوگلابی است. بازتابی که من از مخاطبان گرفته ام این بود که نیِر را درک می کنند. به نظرم نیِر یک شخصیت خاکستری است با وجود اینکه ما می دانیم خیانت اصلا کار درستی نیست اما داستان وجه دیگری هم دارد یعنی همان جایی که نیِر می گوید «وقتی شوهر من از سر کار می آید بلافاصله می‌خوابد و به من توجه نمی‌شود»، این خودش گویای خیلی چیزهاست. به نظرم نقطه عطف کار جدید خانم میلانی با کارهای قبلی اش این است که مشکلات بین زن و مرد در جامعه را به شکل جسورانه ای مطرح می‌کند و طرز فکرهای کهنه را درجامعه می‌شکند.

 

مطالب مرتبط
مطلب زنده
پربازديد