لاو سینما : سینمای ایران و جهان

یکی از بهترین فیلم های به نمایش در آمده در جشنواره اخیر تورنتوی کانادا «افق دیپ واتر» (یا «افق آب عمیق») به کارگردانی پیتر برگ بود. سناریوی این فیلم را متیو مایکل کارناهان و متیو سند نوشته اند و مارک والبرگ میانسال و مطرح و کرت راسل مسن و کهنه کار نقش های اصلی را ایفا کرده اند و درباره مردان و زنان شجاعی است که در وسط یک فاجعه زیستی و محیطی برخاسته از سهل انگاری ها و خطاهای انسانی جان افراد بسیاری را نجات دادند و اضافه بر دو هنرپیشه مرکزی فوق جان مالکوویچ، جینا رودریگز، کیت…

آخرين به روز رساني : چهارشنبه 21 آذر 1397


کل مطلب : 4671 مطلب / کل بازديد : 697,5891
تبليغات

خرید بلیت شعله ور
خرید بلیت یک کیلو و بیست و یک گرم
خريد بليت چراغ های ناتمام
خرید بلیت داش آکل
خرید بلیت تنگه ابوقریب
خرید بلیت پشت دیوار سکوت
خرید بلیت خرگیوش





موضوع : سینمای جهان
کد مطلب : 1601
تاريخ انتشار : جمعه 14 آبان 1395 - 18:38

یکی از بهترین فیلم های به نمایش در آمده در جشنواره اخیر تورنتوی کانادا «افق دیپ واتر» (یا «افق آب عمیق») به کارگردانی پیتر برگ بود. سناریوی این فیلم را متیو مایکل کارناهان و متیو سند نوشته اند و مارک والبرگ میانسال و مطرح و کرت راسل مسن و کهنه کار نقش های اصلی را ایفا کرده اند و درباره مردان و زنان شجاعی است که در وسط یک فاجعه زیستی و محیطی برخاسته از سهل انگاری ها و خطاهای انسانی جان افراد بسیاری را نجات دادند و اضافه بر دو هنرپیشه مرکزی فوق جان مالکوویچ، جینا رودریگز، کیت هادسون و دیلان اوبراین هم در این فیلم بازی کرده اند. با این که بازیها در فیلم قوی است و متن اتفاقات نیز بر اساس رویدادی واقعی و خبرساز به خوبی به رشته تحریر کشیده شده، اما شاید حسن اصلی فیلم نحوه کارگردانی پیتر برگ و ریتم جذاب وقایع با مدیریت وی باشد. با این اوصاف جا دارد ببینیم برگ درباره این فیلم که طی ۲۰ روز اکران عمومی اش از پرفروش ترین آثار سینمای جهان بوده، چه حرف هایی برای گفتن دارد.

®®®

۳ظاهرا فیلم جدیدتان را اغلب مردم پسندیده اند. این واکنش های مثبت را چطور ارزیابی می کنید؟

ـ این از ویژگی های همیشگی هنر فیلمسازی است که هرگز نمی توانید حدس بزنید چه بر سر فیلم تان می آید. گاهی مطمئن اید که یک فیلم تان می گیرد اما در گیشه ها شکست بدی می خورد و زمانی هم امیدی به فیلم تان ندارید اما فیلم پرفروش و از بهترین های سال و یا لااقل فصل عرضه اش می شود. به واقع یک کارگردان هیچ اطمینانی به آنچه ممکن است روی بدهد، ندارد. در نهایت مردم اند که می گویند تا چه حد موفق بوده اید و باورهای خودتان تعیین کننده نیست. با این اوصاف فکر می کنم عکس العمل ها نسبت به «افق آب عمیق» قدری بهتر و قوی تر از چیزی بوده است که خودم از قبل می پنداشتم.

۳وقتی برای ساختن این فیلم آماده می شدید، چه چیزهایی شما را غافلگیر و به پروژه علاقمندتر کرد؟

ـ آنچه ما شرح آن را می آوریم و ورسیونی سینمایی از روی آن ارائه می دهیم ماجرای واقعی نشت گسترده نفت به سطح دریا و اثر کشنده و وسیع آن بر روی حیوانات دریایی و حتی کشته شدن انسان ها است. من گزارش های خبری آن رویداد را هم خوانده و از تلویزیون دیده بودم. در این جور موارد این باور پیش می آید که چیز تازه ای برای پوشش دادن نمانده و هر آنچه گفتنی بوده است، پیشتر گفته شده که البته چنین نیز نیست. با این اوصاف به ما گفته شد که بیایید به این فیلم از زوایای بیشتر و بهتری به ماجرا نگاه کنیم و ۱۵ ساعت منتهی به شروع ماجرا را هم بررسی نماییم. این چنین بود که موضوع تازگی یافت و یک جور آسیب شناسی هم انجام شد تا مشخص گردد این عارضه از کجا و کی به جریان افتاده است. من با خانواده ۱۱ مرد کشته شده در این ماجرا هم ملاقات وگفت و گو کردم و بیشتر دریافتم که باید درباره این مسئله اثر هنری دقیق تری ارائه و از این طریق به آنها ادای احترام شود.

۳این مردان ظاهراً در جریان انفجار کشته نشدند.

ـ همین طور است. آنها روی سطح نفت کش ماندند تا منافذ آن را کنترل و از ریخته شدن کامل نفت به سطح دریا جلوگیری کنند حال آن که به راحتی می توانستند با پریدن به سطح آب و جستن نقطه ای امن زندگی خود را نجات بدهند. بدتر آن که این افراد نه تنها قربانی و اسیر مرگ شدند، خانواده های آنان نیز مجبور به مواجهه با اتهام مقصر بودن این مردان در ماجرای نفت به سطح دریا بوده اند.

۳بنابراین ماجرا عصبانی کننده بوده است.

ـ همین طور است. آن همه حیوانات کشته شدند و به ویژه پیکر کوچک پرنده ها روی سطح دریا و سایر ضایعات یک فاجعه انسانی را رقم زد. بدتر از آن همان طور که قبلا هم گفتیم، متهم شدن تعدادی از این آدم ها به جرم هایی است که واقعا مرتکب نشدند و بعضی ها حتی تا آن درجه پیش رفتند که بگویند آدم های قربانی شده به سزای حق خود رسیدند.

۳معمولا پس از اتمام فیلم هایتان آن را برای کدام دسته از افراد و نزدیکان خود پخش می کنید تا مشخص شود موفق بوده است یا خیر.

ـ یکی از این افراد «آری مانوئل» است که هم دوست و همکلاسی من بوده است و هم حالا مدیر برنامه های من است. کاری که من می کنم و موثرتر است، این است که به یک دوستم می گوید پنج رفیق اش را که من اصلا نمی شناسم بیاورد و فیلم را برای آنها پخش می کنم و عقایدشان را می شنوم تا ببینم موفق بوده ام یا خیر. حسن این افراد این است که هیچ منفعت و ضرری از بیان عقاید خود نمی برند و حرف شان را درباره خوب یا بد بودن فیلم به صراحت می زنند و در نتیجه آنها بیشتر به کارم می آیند تا وابستگان و آشنایانی که شاید به خاطر مخطورات موجود و برخی ملاحظات دیگر حرف دل شان را هیچگاه به من نزنند.

۳چه زمانی مطمئن شدید که فیلم جواب داده است و مردم آن را پسندیده اند؟

ـ شاید در همان پخش اول زیرا تعداد حاضران بسیار زیاد بود. بیشتر از اکثر دفعات نمایش امتحانی فیلم های قبلی من. به طور کلی گرفتن نمره قبولی روی این فیلم ها بسیار سخت است زیرا می خواهید فاجعه ای را آسیب شناسی و ریشه یابی کنید که آدم ها از صحبت درباره آن واقعاً آزرده می شوند.

۳انتخاب کرت راسل بسیار پرسابقه و پرطرفدار برای بازی در این فیلم حرکت بسیار حسابگرانه و موفقی از جانب شما بوده است.

ـ جذب جان مالکوویچ توانا نیز همین معنا و پی آمد را داشت. البته کرت راسل دقیق تر و حساس تر بود و دائماً راجع به نوع به تصویر کشیدن قصه پرس و جو می کرد تا مطمئن شود مشکلی از بابت پخش این فیلم به وجود نمی آید. شاید او بیش از حد در کارها دخالت کند اما این کار برای رسیدن به کمال مطلوب در فیلم در دست تهیه است و از طرف دیگر وقتی به شما اعتماد کرد تا پایان راه با شما می آید و تلاش می کند.

۳ظاهراً پروژه ای که فعلا در دست دارید، «روز میهن پرستان» است. درباره این فیلم نیز چیزهایی را بگویید.

ـ این فیلم به کلی با «افق دیپ واتر» فرق می کند و حال و هوایی متفاوت دارد و در مجموع داستانی قوی دارد و حساسیت های متعدد در آن دیده و حس می شود.

۳پرداختن به دو فیلم در طول یک سال کار بسیار سختی است و حتی کامل کردن یک فیلم نیز در این مدت دشوار می نماید چطور با این مسئله کنار آمدید؟

ـ شاید بخشی از ماجرا به پر کاری مارک والبرگ بر گردد. من به او بسیار نزدیک ام و طبعا پرکاری او بر روی من نیز تاثیر می گذارد. ما تازه پروژه «دیپ واتر» را تمام کرده بودیم که قضیه «روز میهن پرستان» پیش آمد و والبرگ پرسید آیا خسته ای و افزود من که خسته نیستم و من هم مجبور شدم در یک حالت رودربایستی از خسته نبودن خود بگویم. شاید وقوع فاجعه زیست محیطی مورد بحث در اطراف بوستون که شهر زادگاه والبرگ است، در حضور او در فیلم دیپ واتر سهم اصلی را داشته است اما من نیز که این الزام و وابستگی را نداشتم، از هر سو به این پروژه کشیده می شدم. در همین راستا سفری هم به بوستون داشتم و با آدم های مطلع از ماجرای نشت نفت در آب دریا به طور مفصل گفت و گو و کسب اطلاعات کردم.

۳گاهی بینندگان «دیپ واتر» به این تصور و باور می رسند که انگار دارند یک فیلم مستند را می بینند و این به سبب تاکید شما روی جزییات و حقایق است.

ـ من سعی نمی کنم با بردن هر چیزی روی استوری بورد بازیگران را در قالب هایی خاص اسیر کنم و برعکس به آنها آزادی لازم را برای بیان و ارائه هنرهایشان ارزانی می دارم. وقتی بازیگرانی قوی دارید به جای تحمیل ایده های خود به آنها اجازه بدهید که به حرکت در آیند و مانوور بدهند و بر غنای فیلم شما بیفزایند. به جای کنترل آنها کاری کنید که آنها بر حیطه خود کنترل لازم را داشته باشند و هنرنمایی کنند. درباره حس مستند بودن فیلم نیز باید بگویم که من از آغاز هم می خواستم بسیاری از صحنه ها را با دوربین های مستقر بر روی شانه بگیرم و از این طریق حس حقیقی بودن موضوع را بیشتر کنم و آن را طبیعی تر جلوه بدهم. این اتفاقی است که واقعاً روی داده است.

۳بعد از «روز میهن پرستان» چه خواهید کرد؟ آیا نمی خواهید قسمت دوم فیلم پر ماجرا و مفرح «The Rundown» را بسازید؟

ـ صحبت هایی در این خصوص داشته ایم اما حاصل کار مشخص نیست. دلم می خواست این کار را باز با مشارکت دوواین جانسون و کوین هارت انجام بدهم اما اگر اکنون جونا هیل هم بیاید، قبول می کنم.

 

مطالب مرتبط
مطلب زنده
پربازديد